Artykuły

Bakterie w Kapsułce. Czy Ich Potrzebujemy? Sprawdź Listę 10 Rzeczy, Które Musisz Wiedzieć o Probiotykach

W tym wpisie poruszymy temat probiotyków. Jest to temat szeroki. Ilość preparatów na rynku rośnie kolosalnie. Czym są? Który wybrać? Kto ich potrzebuje? Czy istnieje uniwersalny probiotyk? Co jest najważniejsze przy zakupie? Pytań jest dużo. W dzisiejszym wpisie postaram się przybliżyć temat probiotyków, skupiając się na liście rzeczy ważnych przy wyborze i stosowaniu preparatów.

Czym są probiotyki?

Zacznijmy od początku: czym są probiotyki?

Najprościej można powiedzieć, że są to głównie pojedyncze bakterie albo połączenie różnego rodzaju bakterii prozdrowotnych w jednym preparacie, które zostały wyizolowane z przewodu pokarmowego zdrowego człowieka. Inaczej można zdefiniować probiotyk (z gr. pro bios – dla życia), jako żywe mikroorganizmy (poza bakteriami, często też drożdże), które przyjmowane w odpowiednich ilościach przynoszą korzyści zdrowotne. Probiotyki mogą być przyjmowane w różnych postaciach np. kapsułki, proszku lub płynu, a nawet kropli.

Do probiotyków należą przede wszystkim bakterie produkujące kwas mlekowy z rodzajów Lactobacillus (np. L. acidophilusL. caseiL. reuteriL. rhamnosus) i Bifidobacterium (np. B. animalis). Zaliczanym do probiotyków jest również drożdżak Saccharomyces boulardii.

W naszych jelitach żyje około 2 kg bakterii i co ciekawe, posiadamy więcej komórek bakteryjnych niż własnych. W zależności od składu naszej mikroflory bakteryjnej w jelitach zależy prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego i odpornościowego, a nawet układu nerwowego.

Nasza flora bakteryjna każdego dnia jest narażona na uszkodzenia. Pisałam, o tym we wpisie co niszczy nasze jelita. Czy to będzie terapia antybiotykami, czy leki, czy stres? Dlatego też coraz większym zainteresowaniem cieszy się probiotykoterepia, czyli uzupełnienie dobroczynnymi kulturami bakterii naszej mikroflory bakteryjnej. Terapia ta stanowi jedną z dróg wsparcia naszych mikroorganizmów żyjących w jelicie grubym.

Jak działają probiotyki?

W jaki sposób mikroorganizmy zamknięte w kapsułce czy saszetce mogą poprawić nasz stan zdrowia? Okazuje się, że probiotyki mają szerokie spektrum oddziaływania na nasz organizm, pomimo iż nie wszystkie mechanizmy działania zostały poznane. Główne zadanie, za które odpowiadają, to pobudzenie układu odpornościowego oraz poprawa stanu przewodu pokarmowego, np. poprzez poprawę wyściółki jelit, czyli bariery nabłonkowej. Poza tym probiotyki regulują pracę jelit, wytwarzają substancje, które zabijają lub hamują rozwój szkodliwych drobnoustrojów. Mechanizm działania konkretnego probiotyku jest ściśle uzależniony od szczepu.

Kiedy w ogóle sięgać po probiotyk?

Kluczowe pytanie. Czy probiotyk jest dla każdego i na każdą dolegliwość? Popularność preparatów probiotycznych rośnie. Nic dziwnego. Coraz więcej wiemy o roli mikrobioty jelitowej i wpływie mikroorganizmów na nasz organizm. Decydując się na probiotyk oczywiście najlepiej zasięgnąć porady specjalisty, aby nie narobić sobie krzywdy, pomimo iż probiotyki należą do stosunkowo bezpiecznej grupy produktów. Na pewno dużą ostrożność muszą zachować osoby z bardzo obniżoną odpornością, u których układ immunologiczny nie pracuje poprawnie.

Na pewno podczas i po kuracji antybiotykowej należy skorzystać z prepartów probiotycznych. Jogurty i kiszonki to zdecydowanie za mało. Odbudowa naszej mikroflory bakteryjnej może potrwać od kilku miesięcy do nawet kilku lat.

Poniżej przedstawiam tabelę zawierającą listy schorzeń, w których istnieje naukowe potwierdzenia korzyści uzyskanych ze stosowania probiotyków, a także takich, w których nie przeprowadzono badań klinicznych, jednak zgromadzono dużo danych anegdotycznych sugerujących skuteczność probiotyków.

Źródło: „Dobre Bakterie” Robynne Chutkan

Lista 10 rzeczy, najważniejszych rzeczy przy wyborze i stosowaniu probiotyku

Poniżej przedstawiam listę rzeczy, o których warto wiedzieć i na co zwrócić uwagę wybierając probiotyk, aby służył i wspierał naszą mikroflorę baktreyjną.

1. Trójczłonowa nazwa szczepu bakteryjnego albo drożdżowego

Na opakowaniu preparatu powinna znajdować się pełna nazwa szczepu bakteryjnego. Jest to ważne, ponieważ od tego zależy działanie probiotyku i każdy szczep bakterii ma nieco inne właściwości. Nazwa mikroorganizmu na preparacie ma być trójczłonowa! Pokażę to na przykładzie najpopularniejszego szczepu. Lactobacillus rhamnosus GG. Pierwszy człon mówi o rodzaju bakterii (Lactobacillus), drugi o gatunku (rhamnosus), a trzeci wskazuje konkretny szczep (GG). Wybierając suplement diety, w szczególność zwróć uwagę czy producent zamieścił pełne nazwy bakterii na etykiecie. Samo Lactobacillus rhamnosus to za mało.

2. Ilość bakterii – CFU (jednostka tworząca kolonie)

Dobry preparat musi zawierać odpowiednią ilość bakterii w kapsułce albo saszetce. Im więcej, tym lepiej. Gdyż bakterie muszą pokonać długą drogę, zanim trafią do miejsca docelowego, jakim jest jelito grube. Preparaty różnią się ilością CFU (ang. colony forming unit), czyli jednostek tworzących kolonie. Rekomendowana ilość to co najmniej 500 miliardów (0,5*109) CFU oraz 250 – 500 mg w przypadku drożdży Saccharomyces boulardii. Miejmy na uwadze, że część bakterii ulegnie strawieniu w środowisku kwasu solnego w żołądku. Dlatego też ilość drobnoustrojów w preparacie powinna być odpowiednio wysoka.

3. Cena

Nie oszukujmy się, dobry probiotyk nie może kosztować 5 zł. Oczywiście cena będzie uzależniona od ilości szczepów w preparacie i ilości porcji. Dobry preparat probiotyczny wieloszczepowy, zawierający minimum 2-3 szczepy musi swoje kosztować, z prostej przyczyny producent jest zobowiązany przebadać działanie połączenia szczepów. I nic dziwnego, że ceny probiotyków wieloszczepowych zaczynają się od 26 zł (Sanprobi) do ponad 100 zł (Vivomixx®) i więcej.

4. Stosowanie

Kiedy przyjmować kapsułki z probiotykami? Szukając tej informacji do wpisu znalazłam różne informacje. Najczęściej zgodnie z zalecaniami producenta. Co ciekawe, najlepiej spożywać probiotyki w trakcie posiłku oraz istotne jest, aby nie popijać gorącym napojem, co by nie zabić naszych dobrych bakterii, które właśnie połknęliśmy.

5. Długość trwania kuracji

To wszystko zależy od wielu czynników. Przede wszystkim, od schorzenia, na które się leczymy, od stopnia uszkodzenia mikroflory jelitowej, naszej diety, ogólnego zdrowia oraz mocy zażywanego probiotyku. Logiczne jest, że im dłuższą antybiotykoterapię stosowaliśmy to na działanie probiotyków, musimy poczekać nawet kilka miesięcy. Nie należy też za szybko oczekiwać działania probiotyku np. po tygodniu.

6. Lek czy suplement diety

Rożnica polega na tym, że lek przeszedł badania kliniczne i ma zagwarantowaną minimalną zawartość żywych bakterii do końca daty ważności, oraz wszystkie szczepy są dokładnie i poprawnie oznaczone. Kupując suplement musimy zaufać producentowi co do jego skuteczności oraz bezpieczeństwa. Co ciekawe, na rynku można znaleźć dobre suplementy i jest ich zdecydowanie więcej niż probiotyków leków.

7. Przechowywanie

Na przeżywalność bakterii wpływa np. temperatura. Niska temperatura jest czynnikiem, wydłużającym przeżywalność bakterii. Co ciekawe leki zawierające bakterie probiotyczne – muszą być przechowywane w lodówce. Firmy produkujące probiotyki stosują inne metody, mające na celu wydłużyć przeżywalność mikroorganizmów w temperaturze pokojowej np. otoczkowanie. Dlatego też mamy preparaty w kapsułach. Przykładowo szczep Saccharomyces boulardii CNCM I-745 jest stabilny w temperaturze pokojowej. Należy zwrócić uwagę na sposób przechowywania zakupionych probiotyków.

8. Ilość bakterii w preparacie

Wśród dostępnych preparatów można, odnaleźć takie co zawierają jeden szczep bakterii (np. preparat Narimax zawierający probiotyczną bakterię Lactobacillus acidophilus Er-2 Szczep 317/402) albo drożdży (np. Enterol Saccharomyces boulardii CNCM I‑745) bądź wiele szczepów w jednej kapsułce, czyli preparaty wieloszczepowe. Preparaty wieloszczepowe składają się z 2 do nawet 25 różnych bakterii w preparacie. Przykładowo EpiCPro25 zawiera 25 różnych typów bakterii, N1Probiotic Lab One ma 9 szczepów, 8 szczepów ma VSL#3,5 szczepów bakterii mają preparaty o nazwie Terranova, Advanced 40+ Acidophilus marki Solgar, 3 szczepowe probiotyki to np. MycoBiotic oraz Lacitibiane Iki, czy też zawierające 2 gatunki bakterii w kapsułce np. Defencia Junior, Bifibaby.

Warto zaznaczyć, iż preparaty jednoszczepowe stosuje się raczej w przypadku konkretnych dolegliwości (np. biegunce infekcyjnej), natomiast jeśli naszym celem jest kompleksowe odbudowanie ekosystemu jelitowego, zaleca się sięgać po preparaty wieloszczepowe.

woman holding laboratory appratus

9. Brak uniwersalności

Nie istnieje uniwersalny probiotyk na wszystkie schorzenia. W zależności od problemu, z jakim się borykamy, dobieramy preparat. Inny probiotyk sprawdzi się podczas brania antybiotyku, a inny przy biegunce zakaźnej a jeszcze inny wspomoże leczenie infekcji intymnych.

Rodzi się pytanie, jaki konkretnie preparat wybrać na ściśle określoną potrzebę. Z pomocą przychodzi dr n. biol. med. Patrycja Szlachta, która na kanale Centrum Medyczne VitaImmun na You Tube udostępnia dwa bardzo wartościowe filmiki pt. Jak dobrać probiotyk cześć 1 oraz cześć 2. Doktor jest ekspertem w probiotykoterapii celowanej. W filmikach dzieli się swoim doświadczeniem na temat preparatów probiotycznych, wymienia popularne schorzenia (w części 1 co po antybiotykoterapii, natomiast w części 2 wymienia takie choroby jak, zespół jelita drażliwego, chorobę Leśniewskiego-Crohna, atopowe zapalenie skóry, infekcje górnych dróg oddechowych, infekcje intymne u kobiet) i dopasowuje odpowiedni preparat i konkretne szczepy bakterii.

10. Data ważności preparatu

I na koniec, kupując probiotyk, nie dajmy skusić się na wyprzedaże z krótką datą ważności preparatów. Im jest starszy preparat, tym mniej stabilnych kultur bakteryjnych będzie zawierał. Z teoretycznego punku widzenia dotyczy to suplementów, bo lek probiotyk ma zagwarantowany okres ważności (oczywiście, jeśli został prawidłowo przechowywany).

Podsumowanie:

Na pewno temat probiotyków nie został wyczerpany. Głównym kryterium wyboru probiotyku jest wysoka jakość, odpowiednia liczebność bakterii w dawce, ale przede wszystkim korzystne działanie na zdrowie. Zdecydowanie wybór dobrego probiotyku nie należy do łatwych, ale tym samym mam nadzieję, że przedstawione we wpisie informacje usystematyzują waszą wiedzę dotyczącą preparatów probiotycznych i będą pomocne.

Proszę, daj znać w komentarzu, jakie masz pytanie odnośnie probiotyków i probiotykoterapii.

Uwaga: Wszystkie treści prezentowane na blogu mają jedynie charakter informacyjny i edukacyjny oraz są opinią autora. Nie mają na celu zastąpienia żadnych porad specjalistycznych, a w szczególności porad lekarskich i farmaceutycznych.
Głównym celem bloga jest zachęcenie do edukacji. W razie jakichkolwiek wątpliwości zalecam kontakt z odpowiednim specjalistą. Pomimo tego, że dokładam wszelkich starań, żeby przedstawiane materiały były rzetelne, lecz mogą pojawić się w nich błędy.

Please follow and like us:
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial