Artykuły
Probiotyki i prebiotyki. Synbiotyk. Definicje

Probiotyki i prebiotyki. Synbiotyk. Definicje

W tym wpisie chciałabym Wam wyjaśnić, różnię pomiędzy prObiotyki a prEbiotykiem http://fbs-soft.de/nl-lng/altilev/index.html , czym są synbiotyki oraz czym są psychobiotyki. Zapraszam.

Czym są prebiotyki?

Najprościej rzecz ujmując, prebiotyki są to składniki żywności, które są oporne na działanie enzymów trawiennych. Po co nam one, skoro ich nie trawimy? Potrzebują ich nasze bakterie jelitowe! Prebiotyki stanowią pożywkę dla wzrostu mikrobioty jelitowej. Na rynku można kupić gotowe prebiotyki w formie suplementu. Pamiętajmy, że prebiotyki występuję naturalnie w żywności. Ich źródło to głównie oligosacharydy lub specyficzne włókna pokarmowe np. skrobia, błonnik pokarmowy, które znajdziesz między innymi w: cebuli, czosnku, szparagach, karczochach, cykorii, porach, pomidorach, jabłkach, zielonych bananach, ryżu, kaszy gryczane. Najczęstsze prebiotyki umieszczane w suplementach diety to: galaktooligosacharydy, fruktooligosacharydy, oligosacharydy, oligofruktoza, inulina, błonnik z cykorii, babka płesznik. Prebiotyki wpływają na nasz organizm pozytywnie, stymulują wzrost dobrych bakterii w jelitach, wspierając rozwój mikroflory w naszym organizmie.

, prebiotyk defincje” class=”wp-image-1096″/>

Czym są probiotyki?

Najprościej można powiedzieć, że są to głównie pojedyncze bakterie albo połączenie różnego rodzaju bakterii prozdrowotnych w jednym preparacie, które zostały wyizolowane z przewodu pokarmowego zdrowego człowieka. Inaczej można zdefiniować probiotyk (z gr. pro bios – dla życia), jako żywe mikroorganizmy (poza bakteriami, często też drożdże), które przyjmowane w odpowiednich ilościach przynoszą korzyści zdrowotne. Probiotyki mogą być przyjmowane w różnych postaciach np. kapsułki, proszku lub płynu, a nawet kropli.

Czym się kierować przy wyborze przeczytasz we wpisie Jak Wybrać Najlepszy? Lista 10 Rzeczy, Które Musisz Wiedzieć o Probiotykach

Kilka ważnych różnic między probiotykami i prebiotykami

  1. Prebiotyki można łatwo dostarczyć z żywnością (prebiotykiem jest błonnik pokarmowy), a probiotyki muszą mieć określony skład bakteryjny o znanym działaniu, dlatego ich głównym źródłem są suplementy.
  2. Wszystkie prebiotyki mają podobny mechanizm działania,  a działanie probiotyku zależy od szczepu danego w preparacie.

Kilka ważnych cech wspólnych probiotyków i prebiotyków

  1. Probiotyki i prebiotyki wspomagają działanie układu pokarmowego, dlatego często w suplemencie występują razem jako synbiotyk.
  2. Odpowiednia dieta może wzmocnić działanie probiotyku, a probiotykoterapia często pomaga osiągnąć lepsze efekty terapeutyczne.

Kto powinien sięgać po probiotyk z wysoką dozą bezpieczeństwa i pod okiem specjalisty? Zobacz wywiad-> Porozmawiajmy o Jelitach, Bakteriach i Probiotykach. Wywiad z dr Patrycją Szachtą

Czym są synbiotyki?

Najprościej mówiąc jest to połączenie prebiotyku z probiotykiem. Nazwa “synbiotyki” pochodzi od słów „syn” – razem i „bios” – życie. Międzynarodowe Stowarzyszenie Naukowe ds. Probiotyków i Prebiotyków (ISAPP) dokonało aktualizacji definicji synbiotyków. Określając je jako mieszaniny zawierające w swoim składzie żywe mikroorganizmy oraz związki selektywnie wykorzystywane przez mikroorganizmy. Co prowadzi do korzyści zdrowotnych dla organizmu gospodarza.

Przede wszystkim dobry preparat powinien zawierać jeden lub więcej szczepów bakterii o działaniu probiotycznym oraz związki prebiotyczne (np. inulina, fruktooligosacharydy). Przykładowo szczepy Lactobacillus + inulina, bakterie z rodzaju Lactobacillus, Streptococcus i Bifidobacterium + fruktooligosacharydy.

Czym są psychobiotyki

Psychobiotyki to bakterie probiotyczne, które spożywane w odpowiednich dawkach wykazują działanie na oś jelitowo-mózgową. Mają korzystny wpływ na zdrowie psychiczne pacjentów cierpiących na choroby psychiczne. Łagodzą objawy depresji, zespołu jelita drażliwego i chronicznego zmęczenia. Jedynymi z najlepiej przebadanych szczepów psychobiotycznych są Lactobacillus helveticus Rosell-52 i Bifidobacterium longum Rosell-175. Ich właściwości zostały potwierdzone w licznych badaniach: in vitro, in vivo (u zwierząt) i klinicznych. Tak szeroki zakres badań pozwolił bezsprzecznie potwierdzić ich dobroczynny wpływ na działanie układu nerwowego. 

Źródło: 1. Majka Katarzyna. Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki – charakterystyka i funkcje. Probl Hig Epidemiol 2014, 95(3): 541-549.2. Markowiak P., Ślizewska K., Effects of Probiotics, Prebiotics, and Synbiotics on Human Health, Nutrients 2017; 9(9): 1021.3. http://psychobiota.pl/

Please follow and like us:
fb-share-icon
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial