Artykuły
Dieta na chore jelita? Czy istnieje?

Dieta na chore jelita? Czy istnieje?

Czy istnieje dieta na chore jelita? Co jeść, gdy nasze jelita chorują? O diecie mądrych jelit pisałam w tym artykule Dieta Mądrych Jelit – Co Powinna Zawierać i Jak Dobrze Odżywiać Swoje Bakterie Jelitowe? Lista 10 produktów przyjaznych jelitom. Profilaktyka profilaktyką, a co gdy nasze jelita są chore? Nasz jadłospis musi zostać mocno modyfikowany, w szczególności gdy nasza mikrobiota jelitowa zostanie mocno zaburzona, czyli dochodzi do dysbiozy jelitowej. Okazuje się, że inne produkty są wskazane przy przeroście grzyba Candida, inne przy jelicie drażliwym a jeszcze inna dieta jest przy SIBO. Tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy z nas jest inny i ma inną tolerancję na dane produkty. W tym wpisie chciałabym Wam przybliżyć 3 różne diety, spotykane podczas leczenia chorych jelit.

1. Dieta FODMAP

Ta dziwna nazwy diety pochodzi od akronimu FODMAP czyli z angielskiego:

Fermentable

Oligosaccharides

Disaccharides

Monosaccharides

and

Poliols

co oznacza fermentujące oligosacharyny, disacharydy, monosacharydy i poliole. Do tej grupy zaliczane są też frukatany, laktoza, fruktoza, a także alkohole cukrowe (np. sorbitol Kaufen Althocin (Myambutol) Online ohne rezept , ksylitol czy mannitol). Okazuje się, że węglowodany łatwo fermentujące, słabo wchłaniane i o wysokim ciśnieniu osmotycznym mogą nasilać objawy zespołu jelita drażliwego irritable bowel syndrome – IBS. Przyjmuje się, że dieta o małej zawartości FODMAP może być skuteczną formą leczenia IBS, SIBO czy biegunek.

Dieta FODMAP

Na portalu dla pacjentów mp.pl można przeczytać, że w najnowszej metaanalizie z lutego 2021 roku, która ukazała się w European Journal of Nutrition wykazano, że dieta o niskiej zawartości FODMAP zmniejsza objawy ze strony przewodu pokarmowego i poprawia jakość życia pacjentów z IBS w porównaniu z dietami kontrolnymi (np. tradycyjną dietą czy dietą z dużą zawartością FODMAP). Ponadto w innych pracach wykazano, że dieta o niskiej zawartości FODMAP jest skuteczniejsza w leczeniu objawów czynnościowych schorzeń przewodu pokarmowego w stosunku do diety zgodnej z zaleceniami UK National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE). Ponad 76% pacjentów zgłaszało poprawę po zastosowaniu diety ubogiej w FODMAP w porównaniu z 54% pacjentów stosujących zalecenia NICE.

Jednakże pomimo zadawalających wyników badań, wciąż wiele kwestii pozostaje do wyjaśnienia. Przebywanie długoterminowe na diecie FODMAP może do prowadzić do zmian w mikrobiocie jelitowej-zmniejszanie ilości bakterii Bifidobacterium, a także zmian w metabolizmie kolonocytów (komórek nabłonka jelitowego). Poza tym dobre zbilansowanie diety FODMAP wymaga dużej wiedzy dietetycznej i dlatego warto skonsultować się z dietetykiem.

Jeśli interesuje Was temat diety FODMAP odsyłam Was na blog Joanny, który jest kopalnią wiedzy o diecie FODMAP. Link: https://www.fodmap.pl/

2. Dieta SCD

Dieta SCD (Specific carbohydrates diet), czyli dieta specyficznych węglowodanów, to specjalny sposób odżywiania skierowany do osób cierpiących z powodu nieswoistego zapalenia jelit, czyli np. choroby Leśniowskiego-Crohna (ChLC), wrzodziejącego zapalenia jelita grubego (WZJG), a także na celiakię. Polega na wyrzuceniu z jadłospisu wszelkich cukrów złożonych, czyli laktozy, sacharozy, skrobi. Z diety eliminuje się zatem nabiał, cukier, żywność przetworzoną oraz zboża i warzywa skrobiowe. Akceptowane są monocukry, które łatwo przenikają przez ścianę jelita.

Skąd pomysł na taką dietę? Dieta SCD opiera się na założeniu, że mikroorganizmy, które mieszkają w przewodzie pokarmowym człowieka, potrzebują do życia cukru. Więcej o mikroświecie, który w sobie skrywamy przeczytać we wpisie: Bakterie Jelitowe. Czego Nie Wiesz O Swoich Jelitach? Według teorii SCD nadmierny przerost grzybów oraz bakterii jelitowych może być spowodowany nadmierną podażą cukrów złożonych. Nie należą one do łatwy w strawieniu i stanowią pożywkę dla szkodliwych mikroorganizmów. Co dalej prowadzi do wytworzenia produktów ubocznych i w konsekwencji do stanu zapalnego ścian jelit. Ograniczenie lub całkowite wykluczenie substancji będących pożywka dla patogennych drobnoustrojów ma na celu zahamowanie postępów dysbiozy jelitowej oraz załagodzenie reakcji obronnej organizmu.

Specyficzna Dieta Węglowodanowa była testowana klinicznie przez ponad 50 lat przez dr Haasa i biochemika Elaine Gottschall z przekonującymi wynikami. Na podstawie informacji zwrotnych co najmniej 75% osób, które sztywno przestrzegali diety, uzyskali znaczną poprawę.

3. Dieta Bezglutenowa

Temat glutenu jest tematem dość kontrowersyjnym. Generalnie powinny go z diety eliminować osoby chore na celiakię oraz osoby

https://ohne-rezeptkaufen.com

, które posiadają nieceliakalną nadwrażliwość na gluten (NCGS), gdyż po prostu im szkodzi. Czy dieta bezglutenowa będzie dobrą dietą na chore jelita?

Bez glutenu

W zespole jelita drażliwego (IBS) przede wszystkim zaleca się wyeliminowanie fermentujących oligo-, di- i monosacharydów oraz polioli (FODMAP). Substancje te uważa się za czynnik współodpowiedzialny, wraz z czynnikami natury emocjonalnej, za występowanie uciążliwych objawów. Ponieważ w około 30% chorych IBS współwystępuje z NCGS, stąd u niektórych dieta bezglutenowa może być korzystna.

A czy osoby zdrowe powinny eliminować gluten ze swojej diety? W książce „Dieta bez pszenicy” Dr William Davis przedstawił pszenicę jako głównego winowajcę występowania otyłości i innych składowych zespołu metabolicznego. Amerykański lekarz tłumaczy to zjawisko istnieniem zasadniczych różnic między pszenicą, jaką żywili się nasi dziadkowie, a tą uprawianą obecnie. Dr Davisa przedstawia pozytywną listę skutków diety bez pszenicy. Paracelsus mówiąc wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, bo tylko dawka czyni truciznę, miał świętą rację. W żywieniu należy zachować pewną równowagę.

Dieta na chore jelita – podsumowanie

Każdy z nas jest inny, każdy z nas ma niepowtarzany zestaw bakterii jelitowy. Jednemu pomoże dieta bezglutenowa, innej osobie dieta redukująca stresu a jeszcze innej eliminacja produktów o wysokiej zawartości FODMAP.

Na obrazku poniżej możecie zobaczyć jak różne diety wpływają na ilości mikroorganizmów w naszych jelitach.

ŻRÓDŁO: Food Components and Dietary Habits: Keys for a
Healthy Gut Microbiota Composition

Pod żadnym pozorem nie przechodźcie na diety bez dobrej diagnostyki i identyfikacji swojego problemu. Pamiętajcie również, że diety eliminacyjne najlepiej przeprowadzać pod okiem dietetyka bądź dietoterapeuty. Wszystkie opisane we wpisie diety są czasowe. Nie należy przebywać na ich w nieskończoność. Nie ukrywajmy są one mocno restrykcyjne a nasz mikrobiom jelitowy lubi różnorodność. Sami z siebie na pewno możecie zrezygnować z jedzenia mocno przetworzonego, słodyczy oraz podjadania między posiłkami. To na pewno pomoże Waszym jelitom. Pamiętajcie, że nie samym chlebem żyje człowiek. Zapanowanie nad stanem umysłu oraz emocjami odgrywa niezmiernie ważną rolą w naszym życiu. Gdyż do zdrowia, poza odżywianiem, aktywnością fizyczną, odpowiednią jakością snu i nawodnienia zalicza się również relację ze sobą i innymi. Przecież gdy psyche choruje, nie ma możliwości, by soma była zdrowa.

Please follow and like us:
fb-share-icon
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial