Artykuły
Co powoduje stres i napięcie? Poznać 7 czynników

Co powoduje stres i napięcie? Poznać 7 czynników

„Kluczem do świetnego funkcjonowania jest niski poziom stresu”

Brian Tracy

Wiemy, że około 80% dolegliwości fizycznych ma swoje korzenie w psychologii. Wielu lekarzy twierdzi, że od 85-95% wszystkich chorób spowodowanych jest przez umysł. Mówimy, że są to dolegliwości psychosomatyczne. Psyche — umysł sprawia, że choruje some — ciało. Choroby psychosomatyczne powodowane przez stres i napięcie, obawiają się przez ból głowy, przeziębienia grypy, zawałami, chorobami serca, a nawet nowotworami. Stres jest najcięższą dolegliwością naszych czasów
i trzeba wiedzieć, jak go eliminować z naszego życia albo się z nim zaprzyjaźnić.

Stres jest spowodowany nie przez zdarzenia, ale przez naszą reakcję na nie. Hans Selye znany specjalista od stresu definiuje go tak: Stres jest niespecyficzną reakcją na zewnętrzny bodziec. To sposób, w jaki reagujesz na to, co się zdarza. Nie chodzi o sytuacje, ale o naszą interpretację tej sytuacji. Na przykład, kiedy jedziesz w korku w drodze do pracy bardzo się zdenerwujesz. Następnego dnia wyjeżdżasz wcześniej i znów staniesz w korku, ale wcale nie będziesz się tym martwić. Nie jest to sytuacja, tylko interpretacja. Interpretacja zdarzeń jest kluczowa. Stres pochodzi z wewnątrz, a nie zewnątrz. Stres i napięcie to sygnały ostrzegawcze natury. Kiedy czujesz stres, natura chce Ci powiedzieć, że coś w twoim życiu jest nie tak. Trzeba coś zmienić. A jeśli nie posłuchasz ostrzeżenia sygnały nasilą się, aż przybiorą postać fizycznej choroby.

Wielu lekarzy mówi o tym, że sami decydujemy o tym, czy jesteśmy chorzy, czy zdrowi. Znane są historie ludzi przewlekłe chorych, którzy po jakimś zdarzeniu postanawiają wyzdrowieć.

W dzisiejszym świecie istnieje 7 głównych przyczyn negatywnych emocji i stresu. Są to główne przyczyny nieszczęścia i chorób psychosomatycznych. Oto poniższe one:

1. Zmęczenie

Kto w dzisiejszych czasach nie jest zmęczony? Każdy. Zmęczenie występuje bardzo często. Zmęczenie osłabia naszą odporność fizyczną i emocjonalną. Naraża nas na lęki i napięcie. Przez to nie jesteś niecierpliwy i się martwisz. Zadbaj o swoją energię. Wypoczynek to słowo klucz. Odpowiednia jakość i ilość snu. Zadbanie o pożywienie, które doda nam energii i nas wzmocnij jest kluczowe. Osobą dbająca o swoje ciało poprzez ćwiczenia fizyczne i dobre odżywianie mają więcej siły i energii, aby przeciwdziałać stresowi.

2. Brak sensu i celu życiu

Jasno sprecyzowane cele życiowe odrywają ogromną rolę w naszym życiu. Nie mając celu życiowego kręcimy się w koło. Dryfujemy. Mówi się, że najgłębszą podświadomą potrzebą człowieka jest potrzeba sensu i celu. Potrzebujemy czuć, że nasze życie czemuś służy. Jeśli nie mamy celu, wizji albo misji, nie wiemy dotąd idziemy. Przez to jesteśmy nieszczęśliwi, a co dalej prowadzi to stresu i napięcia. Zdrowie życie wygasa zaangażowania. Dobrze jest wyznaczyć w życiu sobie plany i cele, za którymi będziemy podążać. Realizacja zadań nadaje nam poczucie sensu i czujemy się lepiej. Rośnie nasze poczucie własnej wartości a stres znika.

3. Niedokończone działanie

Trzecią ważną przyczyną stresu jest niedokończone działanie. Chodzi tutaj równie o rzeczy, które zostały nieskończone, ale również o sytuacje, które pozostały nierozwiązane. Ciągłe nad nami wiszą. To wszystko powoduje stres i napięcie. Mamy wbudowany mechanizm, przymus kończenia spraw. Lubimy jak mamy skończone rzeczy, a niedokończone sprawy potęgują stres i napięcie. Prokrastynacja, czyli odwlekanie działań na później, niszczy poczucie naszej wartości, sprawia, że pojawia się niepokój i irytacja. Kończenie spraw jest ogromnie ważne i stanowi naszą wewnętrzną potrzebę.

Jak walczyć z prokrastynacją? Okazuje się, że rozwiązania może być bardzo proste. Postanów zakończyć zadania. Rusz do działania i nie przestawaj, aż skończysz. Fantastycznym sposób na przejęcie kontroli nad stresem i przejęcie kontroli nad własnym życiem to wybieranie najważniejsze zadanie i rozpoczęcie pracy i kontynuowanie do końca. Zobaczysz poczujesz się lepiej. Każde skończone zadanie da Ci poczucie ulgi, zwłaszcza ważna zadanie. Daje Ci siłę, podnosi poziom poczucia własnej wartości i poczucia panowania. Zdziwisz się, gdy skończysz ze sprawą we własnym umyśle, to poczujesz wielką ulgę a poziom stresu gwałtownie opadnie.

4. Lęk przed porażką

Lęk przed porażką jest głównym powód niezadowolenia i porażek w dorosłym życiu. Sprawia, że ciągle czujesz, że nie możesz. Objawia się zawsze w postaci niezdecydowania. Nie możesz iść naprzód i nie możesz się cofnąć. Nie wyznaczasz celów i nie angażujesz się w nic. Sposób na lęk przed porażką jest zawsze taki sam. Zrób to, czego się boisz, konfrontacja z własnym lękiem. Trzeba działać, aż do wypracowania odwagi a wtedy lęk ustąpi. Jeśli się czegoś lękasz, zadaj sobie pytanie: co najgorszego może się zdarzyć? Jaki najgorszy skutek może przynieść ta sytuacja? Kiedy sobie o tym pomyślisz uświadomisz sobie, że nie jest tak źle, więc możesz podjąć działanie.

Dobrym antidotum jest powtarzanie mogę to zrobić, mogę to zrobić. Nie można w tym samym czasie myśleć o dwóch rzeczach. Nie możesz jednocześnie myśleć o lęku i powtarzasz sobie mogę to zrobić. Powtarzanie frazy: Mogę to zrobić neutralizuje hamujący Cię lęk. Stach maleje do takiego poziomu, przy którym możesz podjąć działanie. Zawsze jak coś Ci się nie uda, zadaj sobie pytania. Co zrobiłeś/aś dobrze? Niezależnie co się stało, coś na pewno zrobiłeś/aś dobrze. Przeanalizuj sytuację, potnij ją na kawałki. Zobaczysz ile wniosków możesz wyciągnąć z danej sytuacji. Drugie pytanie brzmi: co zrobiłbym inaczej gdybym mógł zmienić sytuację? Odpowiedź na to pytanie również jest pozytywna, a więc Twoja myśli są wciąż pozytywne.

Lęk przed porażka to czynnik stresu i napięcia...

5. Lęk przed odrzuceniem

Piątym głównym czynnik stresu to lęk przed odrzuceniem/nie akceptacją. Zwykle wykształca się w dzieciństwie i wynika z tego, co nazywamy warunkową miłością. Gdy byłeś małym dzieckiem a rodzice odmawiali Ci miłości, to w życiu dorosłym możesz czuć się odrzucony. Wielu z nas dorasta z tym dążeniem do akceptacji rodziców. Nawet jak nasi rodzice już odeszli, ciągle czujemy się nieszczęśliwi i zdenerwowani, tak jak by można było zrobić coś lepiej, aby zasłużyć na miłość rodziców. Prawda jest jednak taka, że niezależnie ile miłości otrzymaliśmy od rodziców, oni nie mogli dać więcej. Nie otrzymalibyśmy więcej niezależnie jak byś się starał, oni mieli swoje problemy z własnymi rodzicami i własnym życiem i dali Ci wszystko, co mogli.

Lęk przed odrzuceniem to 5 główny czynnik stresu.

6. Zaprzeczenie

Szóstym czynnikiem, który powoduje stres jest zaprzeczenie/niezgoda, czyli zmierzenie sie z przykrym faktem z Twojego życia. Może chodzić o związek, prace, szefa czy inwestycję albo kariera, która po prostu nie wyszła. Zaprzeczenie stanowi ważna przyczynę chorób psychosomatycznych. Musisz wiedzieć, że zawsze istnieje jakaś cena, którą trzeba zapłacić, aby uwolnić się problemu w życiu. Zapytaj więc siebie, czemu w życiu nie mogę stawić czoła? Co jest najgorsze? Następnie postanów to zaakceptować i zacznij pracować nad tym. Jeśli ktoś inny ma problem, możesz go zapytać, z czym w życiu nie jest w stanie się zmierzyć? Zdolność stawiania czoła problemom jest kluczem do pokonania zaprzeczenia, który pozwoli usunąć opór i presje. A tym samym ułatwiasz sobie życie. Jedną z zasad życiowych jest, aby nie poświęcać swojego spokoju ducha. Jeśli jest coś, co sprawia, że czujesz się nieszczęśliwy, poradź sobie z tym.

7. Gniew

Siódmą główną przyczyną stresu i napięcia jest gniew, czyli emocja. Nie należy do pozytywnych emocji. Gniew niszczy zdrowie, związki, powoduje choroby, zaburza spokój ducha. Przyczyną gniewu może być lęk, albo, ból bądź zawód. Wynika często z zawiedzionych oczekiwań. Ludzie nie zareagowali, tak jak chciałeś/aś. Kariera, małżeństwo czy inwestycja okazała się fiaskiem. Zawsze chodzi o jakąś frustrację. Gniew wywołany jest poczucie, że jesteś atakowany przez kogoś innego. A więc postrzegasz coś, co jest myślą, sposobem interpretacji zdarzenia. Powoduje to poczucie gniewu bądź leku. Zawsze chodzi o postrzeganie i interpretację. Kiedy uznasz, że jesteś atakowany ciało przygotowuje się do walki. Ciało przygotowuje się do walki. Dostajesz zastrzyk adrenaliny. Ręce chcą walczyć a nogi uciekać. Najczęściej nie jesteś w stanie rozładować tego napięcia. W nowoczesnym społeczeństwie nie zrobisz odwetu. Ciało pozostaje w gniewie.

Gniew jest przyczyną stresu i napięcia

Wyobraź sobie sytuację, ktoś uderzył w Twoje auto, i odjechał. Jesteś na spotkaniu towarzyskim i ktoś mówi coś, co Cie złości. Taki wydarzeń w życiu może być wiele. Gromadzisz gniew latami w sobie. Co może powodować różne choroby (np. wrzody żołądka, chorobę nadciśnieniową, choroby skóry, serca itd.) Jeśli często sie złościsz, gniew staje się warunkową, automatyczną reakcją na każde niepowodzenie. Ktoś, kto pozwala sobie na złość, staje się coraz mniej odporny i wkrótce cały czas chodzi gniewny. Gniew zatruwa twoje życie. Niszczy relacje międzyludzkie, związki.

Zobacz wpis: Dlaczego chorujemy? –>https://www.odjelitdoszczescia.pl/dlaczego-chorujemy-poznaj-5-przyczyn/

Jak przestać?

Jak wygląda rozwiązanie? Oczywiście, ukrywa się one w umyśle. Wykorzystujesz go do niwelowania uczucia gniewu i gniewnych reakcji. Postanów z góry, że przy kolejne okazji, czy której byś na pewno się gniewał, tym razem się to nie zdarzy. Przygotowujesz się na to. Następnie kiedy taka sytuacja nadchodzi, tłumaczysz sobie ją w pozytywny sposób. Mówisz sobie, że to dobra okazja do nauczenia się samokontroli, albo powtarzasz sobie jestem odpowiedzialny za reakcję i własne emocje, odpowiadam za tą sytuację. Wykorzystujesz prawo zastąpienia, czyli powtarzanie sobie pozytywnych myśli niedopuszczeniu negatywnych emocji, czyli gniewu.

Stres i napięcie podsumowanie

Podsumowując, stres i napięcie są powszechne w naszym życiu i mogą wynikać z wielu różnych przyczyn. Autor Brian Tracy w swojej książce “Maksimum osiągnięć” wymienia 7 głównych czynników, które przyczyniają się do doświadczania stresu i napięcia.

Warto pamiętać, że każdy z nas może doświadczać stresu i napięcia z różnych powodów, jednak istnieją sposoby, aby radzić sobie z tymi uczuciami. Warto, więc szukać wsparcia i pomocy, jeśli odczuwamy zbyt duże obciążenie emocjonalne.

Loading

Please follow and like us:
fb-share-icon
Tags :
Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial